Thursday, March 01, 2007

ogen dicht



Vanaf het moment dat ik haar in de ogen keek wist ik het..
Ze gaat voor problemen zorgen. Er zat te veel energie in die ogen. Je kent het wel,denk ik. Een blik die op te vrolijk staat..Te veel wilskracht. Te veel woorden van bewondering. Kortom te veel opzoek.. Met grote coke ogen keek ze om zich heen.. Verslaafd aan aandacht. Maar zonder te weten waar ze nu echt naar opzoek was, verzamelde ze alles om haar heen. Een lijst vol msn en hyves vrienden en een telefoon vol met nutteloze smsjes zonder potentie. En als ze die lijst niet meer kon dragen liet ze alles vallen en keek ze gewoon gretig verder.. Die gretige blik. Ik had het gezien en ik was gewaarschuwd en toch... Ze had honger.. En er moest emotioneel gegeten worden. Ik wist het!! Haar ogen schreeuwden het uit!! feed me! En toch liep ik met haar mee.Vol met die zelfde vasle hoop en verlangen. Maar ondanks haar alles vernietigende consumptie gedrag in mijn emotionele drive in, zag ik iets oprechts in die grote kijkers.. En net voordat ze zou omvallen door die veel te zwaar geworden "vrienden"lijst, greep ze naar de dichtstbijzijnde steunpilaar. Wat later niet meer dan een slappe strohalm bleek te zijn. Ik wist het, maar greep niet in. Maar ik keek toe hoe zij zich vulde met haar eigen gif. Twee gretige mensen die elkaar leeg dronken en weer gretig de andere kant op liepen.
En ik? Ik kreeg bevestigd wat ik eigenlijk al wist. Maar waarom trekken mij die onrustige ogen toch aan? Wat is het toch dat ik op emotionele junks val! Is dat die dwaze Don Quichot in mij? Don Quichot het prototype van de idealist. Een dwaze held die zich met zijn goede bedoelingen maar onpraktische daden min of meer belachelijk maakt. Ik vrees dat ik die clown ben en naast het bekende potje piste. Ik zag het in die ogen maar wilde het niet geloven en dat maakte me tot een dwaas. Die Don Quichot. Die met zijn hart probeerde te veranderen wat niet te veranderen is. En nu? Kijk ik gretig om me heen, maar zie niks..

-Don Quichot — iemand die een hopeloze strijd levert, of iemand die nutteloze doelen nastreeft.

9 Comments:

Blogger JaG said...

MOOI!!

9:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

Juist! .....en zo is het maar net!
met een open blik de wereld in...Heel erg mooi Hugo! xb

11:49 AM  
Anonymous Anonymous said...

Tjeetje,.....zijn ze allemaal zo dan?...of ken ik ze alleen maar op deze manier?...Geen don quichot,....maar Hugo, dus gewoon een mens onder de mensen.....die net ff het verschil maakt....vul maar in.....xb

7:30 AM  
Anonymous Anonymous said...

Een prachtig liedje, Hugo!
Maar is "leven met je ogen dicht" het enige alternatief voor "met open ogen dromen"?
Er bestaat ook nog zoiets als "met open ogen leven". Toch?

11:46 PM  
Anonymous Anonymous said...

Met open ogen leven geef je tevredenheid aan,..en op t moment dat je jezelf de rol van tevredenheid hebt toegedeeld, dan moet je zo oppassen dat je niet vergeet te leven....t blijft of...of../ik maak er het liefst van: en..en!! en zo ondergaan wij alle gevoelns, situaties en we leven gewoon, net zoals we gewoon dood aan, net als iedereen....meer is t niet, je mag t zelf lekker invullen,..nou das pas feest!!

11:59 AM  
Blogger Unknown said...

Ja erg mooi,...maar deze post is van 1 maart,...heb je het beetje druk vriendje?

12:04 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hugo,...duizendpoot,.....ik wacht...maand, na maand, na maand, en heb al een flinke baard. Wat gebeurt er met beetjeraad?

8:43 AM  
Anonymous Anonymous said...

SCHEREN ??

5:49 AM  
Anonymous Anonymous said...

This comment has been removed by a blog administrator.

6:56 PM  

Post a Comment

<< Home